onsdag 22 april 2009

Nytt perspektiv

Idag, när jag sitter här och knappar in mitt inlägg, har jag fått nytt perspektiv på tillvaron eller i alla fall ny utsikt. Om man nu kan kalla en vitmålad vägg för utsikt. Igårkväll flyttade vi skrivbordet till det nymålade arbetsrummet/gästrummet och min tidigare vy över trädgården ersattes alltså av denna vita vägg. Apropå perspektiv, så tog vi oss nyligen igenom filmversionen av Mobergs Utvandrar-serie. Det finns inte mycket i mitt liv som går att jämföra med det liv de levde. Inget beslut jag tagit har varit så livsavgörande som det Karl-Oskar tog när han beslutade sig för att sprätta upp familjens enda oxe för att sonen skulle överleva en snöstorm de oväntat hamnat i. Även när deras tillvaro blev drägligare var det ju inte precis som att de kunde koppla av med en latte på stan eller unna sig en veckas semester på Kanarieöarna. Det är lite sånt perspektiv man behöver ibland för att uppskatta sin egen tillvaro.

5 kommentarer:

Miss M sa...

Det är så bra med sådana perspektiv, för de får en verkligen att inse hur bra man faktiskt har det =)

Speja sa...

Så sant. Förresten älskar jag de böckerna av Moberg. Raskens också...

Angelica sa...

Så sant! Jag gör allt jag kan för att njuta av varje liten minut som jag har! Man lever ju bara en gång (men vem vet), gäller ju att passa på ;D

Stor kram och ha en härlig onsdag!

Angelica

Ingrid sa...

Kul att du vill vara med och tävla hos mig :0)

~Livet i byn

2BarnsMamman sa...

Ja, visst gäller det att njuta av livet!

Speja: Får man kalla sig boknörd om man inte har läst de böckerna? Det finns helt enkelt för många böcker här i världen.. Å andra sidan är jag snarare bloggnörd än boknörd nu för tiden :)

Hoppas ni har en skön onsdagskväll! Snart är det Sommer och te som gäller för mig.