fredag 3 april 2009

Böckernas fantastiska värld


Livia läser för en ganska ny liten Albin.

Så länge jag kan minnas har jag älskat att läsa. Det finns inte mycket som är skönare än att krypa upp i ett soffhörn med en filt, en kopp te och en riktigt bra bok. Att för en stund få glömma bort sin inte alltid så spännande vardag och i stället få leva någon annans liv. Den här kärleken till böcker vill jag gärna förmedla till mina barn och jag tror att det har lyckats ganska bra redan. Livia har ända sen hon blev stor nog att hålla i något haft en bok i handen. Nu kan man ofta höra henne sitta och "läsa" för sig själv eller för sina gosedjur. Albin har precis börjat uppskatta att sitta och titta i en bok och inte bara bita och tugga på den. Det finns så otroligt mycket barnböcker och många som är helt underbara. Det går ju inte att prata om barnböcker utan att nämna Astrid Lindgrens, men eftersom de fått ett helt eget inlägg ("Att leva i Astrid Lindgrens värld") gör jag inte det här. I stället berättar jag om några andra av mina favoriter, böckerna om Bu och Bä av Lena och Olof Landström. De coola fårens ansiktsuttryck och klockrena kommentarer är obetalbara. Olof har även gjort bilderna till Barbro Lindgrens Benny-böcker, som också är helsköna för att använda ett av Bennys uttryck. Men jag lämnar er nu med ett utdrag ur Pettsons skapares mycket fantasifulla "Var är min syster?" och går ut i vårsolen tillsammans med "Taxi" av Alexandra Pascalidou.

"Om vi är bland molnen
kan vi flyga, säger hon.
För om man inte gör det faller man,
och faller man så dör man,
men vi kan inte dö,
för först ska vi bli gamla,
så därför kan vi flyga
om vi är bland molnen."
(Sven Nordqvist)

Inga kommentarer: