onsdag 3 juni 2009

Mitt England

I år är det tio år sen jag flyttade hem från England. Efter fyra års exil kändes allt svenskt fantastiskt och det kändes skönt att lämna allt det jag retade mig på med det konservativa England. Nu med lite perspektiv ser jag i stället charmen med det typiskt engelska och saknar sådant som att busschauffören/mannen i närbutiken/brevbäraren kallade en love och att männen var lite mer gentlemen. Att det t.ex. inte finns några hissar i tunnelbanan vägs ju helt klart upp av att det alltid finns en artig engelsman till hands för att hjälpa till med barnvagnen. Annat jag saknar från min Englandstid är helgmornarna, eller snarare förmiddagarna, med Daily Telegraph, Times, Elle och Cosmopolitan; pubrundorna; Sunday lunch på ett lantligt hotell; de lediga eftermiddagarna med ostörd shopping; fish 'n' chips i tidningspapper på stranden... Men det handlar nog mer om att jag som mamma ibland kan sakna det fria livet som student. Hur som helst känns det alltid lite som att komma hem att komma till England. Tack England, för att du visade dig från din bästa sida, men framför allt tack M för de underbara dagar vi haft hos dig och inte minst för den barnfria kvällen, som fick mig att känna mig åtminstone lite som en fri student!

6 kommentarer:

Bokmalen sa...

Visst är det bra när man får perspektiv på saker å ting! Man uppskattar saker som man retat sig på... Så kände jag oxå när jag kom hem till Sverige igen. För jag var så less på Umeå innan jag åkte å sen när jag kom hem så älskar jag denna stad!! ;)
Vad kul att ni fick en härlig semester!! ;)
Stor Kram, Maria

Mrs. S sa...

Ja det är konstigt att saker och ting ser annorlunda ut efter ett tag. Bodde utomlands i USA och tyckte Svergie var drömmen. Nu i sverige ser utlandet ut som drömmen. Men det är nog mycket att livet har ändrats dramatiskt sedan barnen...

Mamma Russin sa...

hej hopp..:)
"ditt" England låter toppen fint ju..
tyvärr har jag aldrig varit där.. men det låter som jag kanske borde far dit..:)
ha en fin fin dag, kram

Cina sa...

Välkommen tillbaka, igen! Det kan vara härligt att återuppliva gamla minnen och få återvända till ett ställe man känner att man trivts på!

Angie sa...

Det låter som du haft en underbar tid i England, både för 10 år sedan och under den här resan.

2BarnsMamman sa...

Bokmalen: Javisst förändras saker när man får lite distans till dem!

Mrs. S: Ja, man förknippar ju mycket de upplevelser man haft med platsen de upplevts på.

Mamma Russin: Ja, jag kan absolut rekommendera en resa till England :)

Cina: Tack! Ja, ibland kan det bli en besvikelse men ibland blir det bara härligt och nya fina minnen läggs till de man redan haft.

Angie: Det stämmer :)