fredag 7 augusti 2009

Kontrasternas land

När vintern känns som allra mörkast och kallast undrar jag ibland varför jag bor i det här landet. Men när sommaren i Sverige är som bäst skulle jag inte vilja byta bort den mot något annat. Det vackra landskapet med sina gröna ängar, sina blåbärsskogar, sina stilla små havsvikar med rent badvatten och sina välskötta trädgårdar där röda stugor med vita knutar ligger utplacerade är svårslaget! Då uppskattar jag att få leva i ett land med årstidernas växlingar. Utan kontrasterna skulle upplevelsen av sommarsverige inte alls bli lika underbar.

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Håller med, lantlivet vill man inte byta bort. Fina bilder!

~Livet i byn

anne sa...

Mmm...Men egentligen är det ju inte hela hösten/vintern som är jobbig. Jag älskar hösten fram till oktober, sen har Allhelgona komit att bli en myshelg med familjen. På jobbet har vi kul saker på gång i november och december är ju oftast stressig (om man nu inte vägrar stressen vilket jag försöker göra). Det drygaste kan väl vara innan våren får grepp, när det är hyfsade temperaturer, sedan kallt, regn och snö om vartannat.

Jag tror vi bor ganska bra egentligen här i Norden.:)

HUSnrNIO sa...

Håller med till fullo även om det ibland känns som mörkret aldrig ska ta slut och längtan efter ljuset är enorm. Fina och härliga sommarbilder. Ha en trevlig fortsättning på helgen.

Therese sa...

Håller med, alla växlingar har sina tjusningar, saknade det så då jag bodde i bryssel. Borta bra men hemma bäst! Kram

Mrs. S sa...

Sommar i sverige är svårt att slå! En fin höstdag är också underbart. Fina bilder!

Barnens Hjältar sa...

Tack, kikar in här lite snabbt :-)
Fina bilder...

Lilla O sa...

Det konstiga är att det är helt omöjligt att komma ihåg hur mörkt och hemskt det kan vara nu när det är så fint! Skönt att minnet är så kort.

Angie sa...

JAg har verkligen svårt med vintern. Skrapa rutor, råttor inomhus (i väggarna), kallt kallt mörkt mörkt... Usch. Längtar INTE

2BarnsMamman sa...

Livet i byn: Nej, framför allt på sommaren lever jag det gärna :)

anne: Helt sant! Visst är höst och vinter mysigt - ett tag! Men som du säger framåt våren börjar man tröttna!

HUSnrNIO: Tack :)

Therese: Ja, det ordspråket håller än :)

Mrs. S: Visst har alla årtider sina höjdpunkter - när de är som bäst!

Barnens Hjältar: Tack själv!

Lilla O: Ja, fast synd på vintern när man redan hunnit glömma bort sommaren ;)

Angie: Nej, det finns helt klart mycket med vintern som inte är så tilltalande!