måndag 7 december 2009

Traditioner

Jag har inte så många jultraditioner med mig från barndomen, men sen jag flyttade hemifrån har jag haft som tradition att bjuda in mina vänner på glögg innan jul. Från början var jag, liksom flera av vännerna singel, och vi var ett gäng tjejer som träffades. Sen fylldes det på med män och numera är vi nästan lika många barn som vuxna. Umgänget blir något mera splittrat, ljudnivån aningen högre och leksaksfrekvensen betydligt högre, men oavsett formen är det en tradition jag gärna bevarar.

5 kommentarer:

Knaada sa...

Vilken typ av glöggtradition det än må vara så ska dom hållas hårt på, mera glögg åt folket! :)

Therese sa...

Kul med sådana traditioner! Mina har tyvärr dött ut. vi hade också alltid glöggfest men har tyvärr inte blivit på ett tag pga flyttar, skiljsmässor mm. Något man kanske skulle försöka ta upp igen kanske...
Kram

Therese sa...

Det låter som en toppen tradition, just umgänge tycker jag bäst :-) Låter dessutom spännande med julspel, men förstår att det kan kräva en del kreativitet från föräldrar som ska fixa kostymer... Rätt vad det är så kommer de hem och ska vara en bakdel på en åsna eller något *skrattar gott* Stor kram, och du, ett tips som jag just snappat upp är att göra pepparkakestänger till glöggfesten, som kan "dippas" i en röra av ädelost, måste själv pröva det vid nästa glöggtillfälle. Kram

2BarnsMamman sa...

Knaada: Helt rätt! Under december gäller glöggfrossa :)

Therese: Låter som det kanske är dags att skapa nya traditioner :)

Therese: Visst är det bästa med julen att det blir ett tillfälle till umgänge i alla dess former! Tack för ditt tips!

Mia sa...

Just sånt tycker jag är otroligt trevligt. Vissa traditioner vill man bevara :-)