tisdag 8 september 2009

På ålderns höst?

Igår pratade jag och Livia om vilka årstider vi tycker bäst om. Hon svarade utan tvekan att hon gillar sommaren och vintern mest. På sommaren kan man plocka snäckor och åka till landet och leka med kusinerna och på vintern kan man bygga snögubbar och sitta inne och titta på film. När jag påminde henne om att hon dessutom fyller år på sommaren och att julen är på vintern var ju valet än mer självklart. För egen del känner jag mig inte längre lika säker på vilken årstid som jag föredrar. De mellanårstider, som ett barn inte uppskattar har jag själv börjat tycka allt bättre om. De där första ljumma vårdagarna när allt börjar grönska och ljuset återvänder är ju fantastiska, och det är även dessa vackra höstdagar. Kanske är det ett tecken på att man börjar bli gammal att man ser tjusningen med höst och vår. Hur som helst gillar jag det kravlösa, lite mysiga med hösten där man kan se varje fin dag som en bonus i stället för att se varje dålig dag som en besvikelse.

11 kommentarer:

Amanda sa...

Jag tycker som du. Alla årstider har sin charm. Och utan vintern hade vi verkligen uppskattat sommaren lika mycket??

Petra sa...

Tycker att hösten är mysig när man kryper upp i soffan med lite varmt te och levande ljus.

KaosJenny sa...

Håller med om att våren och hösten är lite kravlös, skönt. Inte skotta massor med snö och klä ihjäl sig men inget bad och grilltvång heller. Allt har sin charm

Barnens Hjältar sa...

Våren gillar jag för den minner om att något ännu skönare är på väg nämligen sommar. Jag är verkligen en sommarmänniska :-)

Åsa sa...

Jag håller med dig, hösten är klart mera avslappnad och kravlös! Sedan tycker jag mycket om den klara, höga, friska höstluften.

Cina sa...

TACK så mycket för födelsedagshälsningen på min blogg!
Höst är min allra bästa årstid, det känns lugnare och så många fina färger! Och i år glädjer vi oss i höstmörkret med att titta på alla fina bilder vi tog under vår makalöst härliga sommar!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

HEJTJOLAHOPP!!Gillar alla årstider när de är i sitt ässe--dvs..på vintern ska det va snö o kallt..sommaren sola o bada..hösten alla sprakande löv...HATAR den kala dystra tiden när löven förrsvunnit..MEn bäst av allt är nofg sen vår..då allat slagit ut..o man har ALLT framför oss!!!

~~Kramelikram ☻ Millan~~

Speja sa...

Jag älskar våren högst. Det är liksom förhoppningens tid då allt lever upp. Fast det har jag alltid gjort. Tyckte bäst om våren, alltså.

Popprinsessan sa...

Jag gillar nog också alla årstiderna av olika anledningar. Nu ser jag faktiskt lite fram emot att det ska bli höst, på alla fina färger i naturen och på att man kan mysa inomhus :-) Tror också att det har med åldern att göra...

Therese sa...

Hösten är min favorit, men det kanske beror på att jag är ute i skog och mark och vandrar så mycket då och hinner njuta... Som barn var nog sommarn och sommarlovet bäst :-) Kram!

2BarnsMamman sa...

Amanda: Nej, helt klart gör kontrasterna upplevelsen starkare!

Petra: Ja, det gillar jag också.

KaosJenny: Precis! Allt skulle nog bli tråkigt i längden.

Barnens Hjältar: Ja, visst är det härligt när man har hela sommaren framför sig.

Åsa: Absolut!

Cina: Ja, ännu lättare är det ju att njuta av hösten när sommaren varit fin.

Mamma Millan: Det är sant att alla årstider har sin charm!

Speja: Ja, våren är härlig!

Popprinsessan: Bara att inse att man börjar bli gammal :)

Therese: Ja, härliga höstdagar i naturen är svårslagna :)