måndag 30 mars 2009

Med smak av barndomen

Idag har jag lagat chili con carne. Det är en maträtt som väcker barndomsminnen till liv. Jag minns att pappa brukade laga den. Pannkakor och hemgjord pizza med salami och champinjoner var några andra av hans paradnummer. Mamma lagade ängamat, en mild len soppa som jag tyckte mycket om, och fattiga riddare, vilket jag alltid såg fram emot när vi skulle få, men det var nog snarare till mellis än till middag. Hon gjorde förstås mycket annat gott också, som fisk med äggsås och mustiga grytor. Det enda jag inte tyckte om var när hon kryddade med färsk persilja. Alla dessa rätter åt jag inte på flera år sen jag flyttat hemifrån och jag lagade dem definitivt inte själv, men nu lagar jag dem alla till mina egna barn. Jag kryddar till och med med färsk persilja, som jag nu har lärt mig tycka om.

Inga kommentarer: