söndag 22 mars 2009

Vårtäcken

När de första snödropparna och krokusarna sticker upp sina nyvakna små huvuden i rabatterna bland kvarglömda höstlöv och snörester vet man att våren snart är här. Ett annat säkert vårtecken är när söndagsflanerarna plötsligt byter ut sina otympliga vinterjackor och klumpiga kängor mot löparkläder av mer eller mindre modernt snitt och försöker se oberörda ut när de flåsande passerar utanför vårt matrumsfönster. Själv låter jag mig inte dras med i denna yra utan sitter lugnt kvar och äter upp min blåbärsbulle. I stället avvaktar jag tills jag vaknar alldeles svettig mitt i natten och inser att det är dags att byta ut de stora, tjocka duntäckena. Då vet jag att våren har kommit och då, men inte förr, kan jag kanske också överväga att snöra på mig mina joggingskor.

Inga kommentarer: